کادر بندی در عکاسی

s72

کادر بندی در عکاسی و کمپوزیسیون در هنرهای گوناگون به معنای قرار گیری اجزای یک اثر است که هنرمند برای ایجاد وحدت و تناسب بین بخش‌های مختلف اثر خود به کار می‌برد. برای مثال ،یک اثر معماری، یک اثر موسیقایی، شعر و داستان، حجم ، و آثار نقاشی و عکاسی و طراحی دارای ترکیب‌بندی‌های متفاوت ویژه‌ای هستند که هنرمند برای انسجام اثر هنری خود آنها را برگزیده‌است.
تعادل ، تقارن ، ریتم و… از عواملی هستند که در موضوع ترکیب بندی به آنها توجه می شود. هیچ قانون ثابتی در عکاسی وجود ندارد، اما نکاتی وجود دارد که اغلب می توانند به شما در افزایش ترکیب بندی عکس هاتان کمک کند.

ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، اما تنها قانون در عکاسی این است که هیچ قانونی وجود ندارد.
با این وجود ، تعداد زیادی دستورالعمل ثابت شده وجود دارد که تقریباً در هر شرایطی می تواند برای افزایش تأثیر صحنه بر روی مخاطب استفاده شود.

این دستورالعمل ها به شما کمک می کند عکس های جذاب تری بگیرید، به آنها تعادل طبیعی بدهید ، توجه را به قسمت های مهم صحنه جلب کنید یا چشم بیننده را از طریق تصویر هدایت کنید.
هنگامی که با این نکات ترکیب بندی و کادر بندی در عکاسی آشنا شدید، از میزان جهانی بودن اکثر آنها تعجب خواهید کرد. زیرا شما آنها را در همه جا مشاهده خواهید کرد.

کادر بندی در عکاسی و قانون یک سوم

s78 1

تصور کنید که تصویر شما توسط 2 خط عمودی و 2 افقی به 9 قسمت مساوی تقسیم شده است. قانون یک سوم می گوید شما باید مهمترین عناصر را در صحنه خود در امتداد این خطوط یا در نقاط تلاقی یکدیگر قرار دهید.
با این کار تعادل و علاقه به عکس شما اضافه می شود. بعضی از دوربین ها حتی گزینه ای را برای سوپاپ کردن قانون شبکه های سوم بر روی صفحه LCD ارائه می دهند ، که استفاده از آن را حتی ساده تر می کند.

توجه کنید که ساختمان و افق چگونه در امتداد یک سوم قرار دارند.

کادر بندی در عکاسی و عناصر متعادل سازی

قرار دادن سوژه اصلی خود در خارج از مرکز ، همانند قانون یک سوم ، عکس جالب تری ایجاد می کند ، اما می تواند در صحنه خلا ایجاد کند و باعث احساس خالی بودن شود.
شما می توانید با قرار دادن یک سوژه دیگر با اهمیت کمتر برای پر کردن فضا ، به یک ترکیب متعادل برسید و “وزن بصری” سوژه اصلی را مساوی کنید.

کادر بندی در عکاسی و خطوط رهبری

s82

وقتی به عکسی نگاه می کنیم ، به طور طبیعی چشم ما در امتداد خطوط کشیده می شود. با فکر کردن در مورد نحوه قرار دادن این خطوط اصلی در ترکیب خود ، می توانید بر نحوه مشاهده تصویر ، کشاندن مخاطب به سمت تصویر ، تأثیر بگذارید.

انواع مختلفی از خط وجود دارد – مستقیم ، مورب ، انحنا ، زیگزاگ ، شعاعی و غیره – و هر یک از آنها می توانند برای بهبود ترکیب عکس ما استفاده می شوند. آموزش عکاسی و یادگیری عکاسی را با آموزشگاه هفت سان شروع کنید

تقارن و الگوها و کادر بندی در عکاسی

s79

ما با تقارن و الگوهای طبیعی و ساخته دست بشر احاطه شده ایم. آنها می توانند ترکیبات بسیار چشم نوازی ایجاد کنند، خصوصاً در شرایطی که انتظار نمی رود.
روش عالی دیگر برای استفاده از آنها شکستن تقارن یا الگو به نوعی ، ایجاد کشش و یک نقطه کانونی به صحنه است. برای یادگیری عکاسی از همین حالا شروع کنید.

تقارن این مکان توسط سطلی در گوشه پایین سمت راست شکسته شده است.

نقطه نظر در عکاسی

s73

قبل از عکاسی از سوژه خود ، وقت بگذارید و فکر کنید که از کجا آن را عکاسی می کنید.
دیدگاه ما تأثیر گسترده ای بر ترکیب عکس ما دارد و در نتیجه می تواند پیامی را که عکس منتقل می کند بسیار تحت تأثیر قرار دهد.
به جای اینکه فقط از سطح چشم عکاسی کنید ، از بالا ، پایین سطح زمین ، از پهلو ، از عقب ، از فاصله دور ، از خیلی نزدیک و غیره عکس بگیرید.

نقطه نظر غیرمعمول انتخاب شده در اینجا یک عکس جذاب و کمی انتزاعی ایجاد می کند.

پس زمینه در کادر بندی در عکاسی

s4 1

وقتی یک عکس را میگیرید، اما بعد متوجه می شوید که تصویر نهایی فاقد تأثیر است زیرا سوژه در پس زمینه ای شلوغ قرار می گیرد؟
چشم انسان در تمایز بین عناصر مختلف در یک صحنه بسیار عالی است ، در حالی که یک دوربین تمایل به صاف کردن پیش زمینه و پس زمینه دارد، و این اغلب می تواند یک عکس عالی را خراب کند.
خوشبختانه برطرف شدن این مشکل در زمان عکسبرداری آسان است – به دنبال پس زمینه ای ساده و بدون مانع بگردید و عکس خود را طوری تنظیم کنید که موضوع را منحرف یا از بین نبرد

عمق در عکاسی

s80

از آنجا که عکاسی یک رسانه دو بعدی است ، ما باید ترکیب خود را با دقت انتخاب کنیم تا حس عمقی را که در صحنه واقعی وجود دارد، منتقل کنیم.
با قرار دادن اشیا در پیش زمینه ، زمین میانه و پس زمینه می توانید در عکس عمق ایجاد کنید.
یکی دیگر از تکنیک های مفید ترکیب ، همپوشانی است ، جایی که شما عمداً یک شی را با دیگری پنهان می کنید.
چشم انسان به طور طبیعی این لایه ها را تشخیص می دهد و ذهنی آنها را جدا می کند و تصویری با عمق بیشتر ایجاد می کند.

با قرار دادن سوژه های جالب در فواصل مختلف از دوربین ، بر عمق صحنه خود تأکید کنید.

کادر بندی در عکاسی مثلثی

s81

ترکیب بندی مثلثی نوعی ترکیب بندی است که نوعی تنش پویا به عکس می دهد این نوع ترکیب بندی باعث حرکت بصری در عکس می شود برای مثال در این عکس مثلث ها.
با داشتن خط های اریب که به جهت های مختلف حرکت میکنند تنش حرکتی زیادی به عکس می بخشند

کادر بندی

s75

جهان پر از اشیایی است که قابهای طبیعی کاملی مانند درختان ، طاق نماها و حفره ها را ایجاد می کند. با قرار دادن این موارد در لبه ترکیب به جداسازی موضوع اصلی از دنیای خارج کمک می کنید.
نتیجه یک تصویر متمرکزتر و شگفت انگیز است که به طور طبیعی چشم شما را به نقطه اصلی عکس جذب می کند.