نگاهی گذرا به تاریخچه ی نرم افزاری به نام photoshop
در حقیقت اگر بخواهیم کشوری که کد نویسی نرم افزار فتوشاپ برای اولین بار در آن اغاز شد را معرفی کنیم، باید به سراغ ایالت میشیگان آمریکا برویم.گلن نول، یک استاد دانشگاه ایالتی میشیگان بود که بر حسب تصادف علاقه ی زیادی به عکاسی داشت و حتی بخشی از خانه ی خود را به یک تاریکخانه شخصی تبدیل کرده بود.
رایانههای شخصی در آن زمان تازه به بازار آمریکا معرفی شده بود و گلن نیز تصمیم گرفت تا برای مدتی این اختراع جالب را امتحان کند و همین موضوع انگیزه ی کافی برای خرید اولین کامپیوتر خانگی را به او داد. فرزندان گلن نول نیز همچون پدرشان ذهن خلاقی داشتند و با در اختیار داشتن رایانه ی شخصی پدرشان و یک تاریکخانه توانستند اولین قدم ها را برای ساختن آینده ای روشن بردارند و دنیای طراحی گرافیک را متحول کنند.
داستان شروع ساخت فتوشاپ
توماس یکی از فرزندان گلن که حتی بیشتر از پدرش به عکاسی و ویرایش تصاویر علاقه داشت در مصاحبه ای توضیح داد: «در دوران دبیرستان، عکاسی یکی از سرگرمیهای من بود. من چاپ عکسهای سیاه و سفید و رنگی و همینطور بازی با کنتراست و متعادل کردن رنگها را درتاریکخانه شخصی پدرم آموختم».
جان برادر دیگر توماس بیشتر اوقات سرگرم کار و یادگیری رایانه بود و به وسیله کامپیوتر Apple II plus پدرشان با سیستم عامل مکینتاش برنامهنویسی میکرد.
توماس هم در کنار عکاسی، برنامهنویسی را نیز دنبال میکرد. او یک Apple Macintosh Plus خرید تا به وسیله آن عکسهای پایاننامه دانشگاهی خود را ویرایش کند.
اما اپل مکینتاش پلاس قادر نبود سطوح خاکستری تصاویر او را پردازش کند.
این بار ذهن خلاق توماس بود که شگفتی آفرید. او با توجه به نیاز فراوانی که داشت، دست به کار شده و چند برنامه نوشت که این کار را برایش عملی کنند.
تاریخی که فتوشاپ وارد بازار شد
جان برادر توماس با دیدن برنامههای کدنویسی شده توسط برادرش بسیار هیجان زده شد و به وی پیشنهاد داد تا این چند برنامه را با یک دیگر یکپارچه کرده و گسترش دهند. توماس مجموعه نرمافزارهایش را به عنوان Display نامگذاری نمود.
جان نیز چند ایده برای ذخیرهسازی عکس در فرمتهای گوناگون و تاریک و روشن کردن تصاویر به توماس ارائه کرد و آنها طی مدت چند ماه این ایدهها را مجددا برنامهنویسی کردند.
آنها در اواسط سال ۱۹۸۸ نرمافزاری تحت عنوان Image Pro را خلق کردند. پس از کامل شدن نرمافزار، جان پیشنهاد تجاریسازی آن را با توماس مطرح کرد. جان در آن موقع به عنوان کارشناس بازاریابی در سیلیکون ولی مشغول به کار بود.
خیلی از شرکتها شیفته برنامه آنها شدند، اما شرکت بارنی اسکن از سایرین مشتاقتر بود. در نهایت جان و توماس با شرکت بارنی اسکن قرارداد بستند تا این نرمافزار را با نام فتوشاپ در کنار اسکنرهای این شرکت به فروش برسانند.
در سال ۱۹۸۸ جان پیش نمایشی از برنامه را در شرکت ادوبی ارائه کرد و این اقدام اولین قدم در جهت توسعه ی فتوشاپ توسط ادوبی شد.
نرمافزار ادوبی فتوشاپ در فوریه ۱۹۹۰ میلادی روانه بازار شد و توماس نول رسما به عنوان سازنده ی این نرم افزار معرفی شد.
با فتوشاپ خالق شگفتی ها شوید
شرکت ادوبی به عنوان توسعه دهنده ی اصلی نرم افزار فتوشاپ همواره سعی داشته در دنیای بی انتهای خلاقیت با طراحان خوش ذوق همراه شود و از 30 سال پیش تقریبا در تمام به روزرسانی های خود به کاربران ثابت کرده که چند قدمی جلوتر از نبوغ اکثر آن ها قدم بر می دارد.
نکته ی جالب در گستردگی امکانات فتوشاپ این است که هر کاربر، پس از آشنایی نسبی با این نرم افزار به این موضوع پی می برد که ادوبی تمام سعی خود را کرده تا نیاز او را به هر ابزار و امکاناتی تا حد ممکن برآورده کند و با تمام Skill های خود دست طراحان را در آفرینش مفهومی ترین و چشم نواز ترین اثر خود کاملا باز گذاشته و حتی هر از گاهی او را در مسیر بهبود پروژه اش راهنمایی می کند.
برای مثال ابزار Brush که گستردگی و تعداد بی شمار قلم های آن تقریبا شما را در پردازش کوچک ترین جزئیات تا گسترده ترین خطوط طرحتان همراهی می کند. این تنوع وسیع در طرح های قلم گاها شما را بی نیاز از صرف ساعت ها وقت برای ایجاد اشکال مختلف و حتی سایه روشن های دقیق می کند.
کافیست روی آیکون ابزار Brush کلیک کنید و با خلاقیت خود طراحی را آغاز کنید.
جادوی برنامه نویسان شرکت ادوبی در کنار مهارت و ذهن درخشان شما سرانجام به خلق شگفتی ها منتهی می شود.
کسب درآمد با فراگیری فتوشاپ
به شما اطمینان می دهیم که فراگیری، آموزش و به دست آوردن تجربه ی لازم برای کار با فتوشاپ و خصوصا کسب درآمد از طریق این نرم افزار هیچ پیش زمینه یا دانش قبلی از علم گرافیک و یا مهارت ذاتی برای طراحی را نمی طلبد.
فردی که در صدد یادگیری و تسلط بر دانش طراحی می باشد، پروسه ی یادگیری را باید با نرم افزار فتوشاپ آغاز کند. چرا که برنامه ی فتوشاپ به عنوان نرم افزار پایه و مبنای دانش گرافیک و همچنین الگو و اساس طراحی بسیاری از نرم افزار های دیگر معرفی شده است و برای تسلط لازم و کافی بر این نرم افزار تنها گذراندن دوره ای کاربردی زیر نظر اساتید کار آزموده و متخصص شما را قادر می سازد به عنوان ادیتور عکس یا طراح گرافیک بلافاصله وارد بازار کار شوید.
توجه کنید که یادگیری اصولی فتوشاپ در میزان تسلط شما به دانش طراحی بسیار مهم است و به همین دلیل بی تردید دوره های حضوری و آنلاین آموزشگاه هفت سان یکی از بهترین انتخاب های شما خواهد بود. چرا که در تمامی دوره های آموزشگاه ما تسلط کامل و جامع دانشجو بر هر نرم افزار اولویت اساسی ماست.
فتوشاپ چه امکاناتی را در اختیار طراح قرار می دهد؟
تا اینجا از محیط گسترده و اولویت یادگیری این نرم افزار صحبت کردیم. حال بپردازیم به امکانات و Skill هایی که فتوشاپ در اختیار شما قرار می دهد.
ابتدا لازم است بدانید یکی از اولین کاربرد ها و چالش هایی که نرم افزار فتوشاپ در جهت پرداختن به آن توسعه پیدا کرد مهارت ویرایش، بازسازی، ترکیب، ادیت و روتوش عکس ها و تصاویر بود.
سپس شرکت ادوبی و برنامه نویسانش با حجم زیادی از پیشنهادات و درخواست های بخش انبوهی از کاربران، متوجه پتانسیل به شدت زیاد این نرم افزار شدند و حال پس از سال ها فتوشاپ به اندازه ای تکامل پیدا کرده که اکنون قادر است به طیف عظیمی از نیاز های طراحان اعم از ساخت و طراحی لوگو، پوستر، بنر، انواع تصاویر دوبعدی و سه بعدی، بروشور، کاتولوگ، لیبل، انواع بسته بندی، جلد کتاب، کارت ویزیت و حتی صفحات وب و … پاسخ دهد.
متعاقبا زمانی که شما با گذراندن دوره های لازم تسلط کافی به این موضوعات پیدا کردید، بخش بزرگی از بازارکار طراحان را متوجه خود می کنید.
1.مهارت Edit و بازسازی و رتوش عکس ها
بازار کار رتوش و خدمات بهینه سازی دیجیتال
رتوش و خدمات بهینه سازی دیجیتال در حال حاضر بسیار پرطرفدار هستند و شما می توانید از مزیت تسلط بر فتوشاپ برای بدست آوردن درآمدی آسان استفاده کنید. شغل شما در این زمینه این است که در عکس های دیجیتال مشتریان خود را تغییراتی ایجاد کنید و آنها را به نوعی به یک اثر هنری تبدیل کنید.
شما می توانید هر کاری را با یک عکس انجام دهید، عکس های بیشتری را به آن اضافه کنید و شخصیت ها یا اشیاء غیر ضروری را کنار بگذارید، جلوه های ویژه ای مانند رنگ، بافت پس زمینه و غیره را به عکس اضافه و یا از آن حذف کنید و همچنین می توانید یک عکس سیاه و سفید قدیمی را به عکس رنگی با رنگ هایی باور پذیر تبدیل کنید.
همچنین مهارت شما در بازسازی و یا ترمیم عکس نیز یک سرویس پر درخواست است. در این زمینه، شما باید عکس های قدیمی و آسیب دیده را با اصلاح رنگ، حذف تصاویر پس زمینه یا ارائه افکت های هنری و حذف خطوط حاصل از آسیب های فیزیکی رتوش کنید.
2.طراحی لوگو و آیکون:
لوگو یک المان گرافیکی است که این المان می تواند شکلی هندسی یا آزاد داشته باشد. لوگو با استفاده از سلیقه و نوآوری طراح خلق میشود و چون ساختهی خلاقیت و ذهن طراح است، خاصیت یکتا و منحصر به فرد بودن دارد. همهی کسب وکارها یک لوگوی مختص به خود را دارند.
درآمدزایی از طراحی لوگو به مهارت و خلاقیت طراح بستگی دارد.
طراحی لوگو یکی از مهارت های سخت اما جالب و خلاقانه ای است که طراحان حرفه ای از آن کسب در آمد می کنند. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و سطح بالای آگاهی عمومی جامعه، هر فردی که به تازگی کسب و کاری را شروع می کند، به طور پیش فرض از این موضوع آگاهی دارد که برای کسب درآمد بیشتر نیاز به برندسازی به صورت حرفه ای دارد.
یک کسب و کار خوب و آینده دار با یک لوگوی خوب و حرفه ای شناخته می شود. در نتیجه به جرات می توان گفت تمام کسب کارهای جدید نیازمند لوگوی خلاقانه و مرتبط با حوزه ی فعالیتشان هستند
3.طراحی پوستر:
پوستر، طرح گرافیکی، نقاشی و یا نوشته ای است که برای جلب توجه و اطلاع رسانی دربارهی محتوایی خاص در معرض دید عموم نصب می شود. از آنجایی که پوسترها در مکانهای پرتردد و شلوغ نصب میشوند و بیشتر مورد توجهی افراد قرار میگیرند، راهی مناسب برای معرفی کسب وکار است.
اغلب کسبوکارها از طراحی پوستر برای بازاریابی و معرفی کار خود استفاده میکنند و برای آن سرمایه گذاری میکنند.
طراحی پوستر تبلیغاتی همواره یک از بهترین و پولساز ترین طراحی هاست. طراحی پوستر تبلیغاتی فقط نیاز به خلاقیت و جسارت دارد و اگر طرحی شما پتانسیل لازم را داشته باشد، گاها حتی می تواند احساسات افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
طراحی پوستر به طور معمول در دو نوع تبلیغاتی و هنری دسته بندی می شوند. هر چقدر که کار شما حرفه ای و خلاقانه باشد می تواند هزینه ی طراحی شما را هم افزایش دهد.
پوستر معمولا در سایزهای بزرگ طراحی می شود و به همین دلیل در طراحی، دست گرافیست برای استفاده از اشکال گرافیکی بزرگتر و گویاتر باز است.بازخورد و احتمال بازدید مشتریان از پوستر به نسبت بیشتر است. چرا که در این نوع تبلیغات حجم اطلاعات چندان زیاد نبوده و سریعاً محتوا و منظور کارفرما به بیننده القا می شود.در حال حاضر آخرین تعرفه ی انجمن طراحان برای طراحی پوست که در سال 98 ارائه شد مبلغی در حدود 5 میلیون تومان است. در نتیجه بازار کار فتوشاپ برای یک طراح گرافیک که به طراحی پوستر مسلط است، یک کسب کار میلیونی را ایجاد می کند.
4.طراحی بروشور:
بروشور وسیله ای برای بیان توضیحات کامل یک محصول و نحوه استفاده از آن، می باشد. بروشور یک کالای خاص را به صورت کامل تشریح میکند و یک کاربر پس از خواندن بروشور محصول، میتواند با دانستن نحوه ی کار و روش استفاده ی آن از محصول به راحتی استفاده کند.
بروشور یکی از مناسب ترین گزینه ها برای فعالیت در زمینه طراحی و کسب درآمد از فتوشاپ است.
صاحبان مشاغل در زمینه های مختلف کاری به چاپ بروشور نیازمندند. در کل هدف از طراحی بروشور، یا آموزش استفاده از یک محصول یا خدمات یک شرکت است و یا معرفی محصول آن شرکت؛ اما در نهایت هدف اصلی بروشور فروش است!
بروشور در سبک ها و اندازه های متفاوتی طراحی و ارائه می شود. معمولا بروشور به سه دسته اصلی منگنه ای یا چسبی، آکاردئونی و اسلیپ کیس ارائه می شوند. طراحی بروشور نقطه عطفی برای یک طراح گرافیک محسوب می شود.
در طراحی بروشور دست طراح به طور کامل برای انجام کار باز است و می تواند هنر و خلاقیت خود را به نمایش بگذارد.
در نتیجه طراحی برشور برای شما که در کار با فتوشاپ مهارت دارید، گزینه مناسبی برای فعالیت می باشد. در این زمینه می توانید با صاحبان مشاغل صحبت کرده و خدمات گرافیک خود را به آنها ارائه کنید.
5.طراحی جلد کتاب
روش های کسب درآمد با طراحی جلد کتاب:
شما می توانید به دو صورت به عنوان طراح جلد به کسب درآمد از فتوشاپ بپردازید.
در حالت اول مستقیما با ناشران طی یک قرارداد برای طراحی جلد کتاب های در دست چاپ صحبت کنید. مسلما با ارائه رزومه طراحی خود می توانید نظر ناشران را جلب کرده و بازار کار مناسبی را برای خود ایجاد کنید.کتاب در انواع سایز از جیبی تا وزیری و رحلی چاپ می شوند. در نتیجه شما به عنوان یک طراح گرافیک باید به این موارد در طراحی جلد کتاب دقت داشته باشید.
در حالت دوم همکاری با نویسندگان و سایت هایی است که در راستای نشر کتاب الکترونیک فعالیت می کنند. عموما طراحی جلد کتاب الکترونیک از استانداردهای چاپی پیروی نمی کند و در نتیجه دست شما به عنوان یک طراح گرافیک باز است.
همهی نویسندگان علاقه دارند جلد کتابشان زیبا باشد، چون این بخش از کتاب اولین چیزیست که مخاطب با آن روبرو می شود.
طراحی جلد کتاب، یکی از راههای افزایش خرید آن کتاب است. جلد کتاب باید اینقدر گیرا و جذاب باشد تا مشتری را به سمت خرید کتاب سوق دهد. طراحی جلد کتاب شامل طراحی رو کتاب، پشت کتاب و طراحی شیرازهی کتاب می باشد. طراح گرافیک باید طرحی واحد و یکتا برای آن کتاب بزند.
یک ناشر موفق به خوبی می داند که یکی از اصلی ترین دلایل خرید کتاب جلد زیبا و گیرای آن است. در نتیجه حضور یک طراح گرافیک حرفه ای در پروسه ی چاپ کتاب الزامی است.
6.طراحی کارت ویزیت:
کارت ویزیت نیز مانند مواردی که ذکر کردیم، جنبهی بازاریابی و تبلیغات دارد. کارت ویزیت معرفی مختصری از کسب وکار و خدمات است. کسب درآمد از طراحی کارت ویزیت میتواند گزینهای مناسب برای علاقمندان به فتوشاپ باشد.
بعد از طراحی لوگو ، طراحی کارت ویزیت یکی از گزینه های مهم کار گرافیت مطرح می شود. کارت ویزیت یک برگ برنده ی مهم برای صاحبان مشاغل محسوب می شود و همچنین یک پل ارتباطی بسیار قوی بین صاحبان مشاغل و مشتریان است. داشتن یک کارت ویزیت حرفه ای چه برای افرادی که سالها در زمینه ی شغلی خود مشغول بودن و چه آنهایی که به تازگی قصد شروع به کار دارن به نوعی می تواند القا کننده ی صلابت و مهارت صاحب شغل باشد.
برای کسانی که می خواهند از طریق مهارت ها و علایقشان درآمد مناسبی داشته باشند، کسب درآمد از طریق طراحی کارت ویزیت می تواند گزینه مناسبی باشد.کارت ویزیت ها در اندازه ها و جنس های متفاوت کاغذ ارائه می شود.
در نتیجه شما به عنوان یک طراح گرافیک باید با این موضوع آشنا باشید و در زمان دریافت سفارش و انجام طراحی کارت ویزیت آنها را مد نظر قرار دهید.
7.طراحی سایت:
فتوشاپ در نسخههای جدید قالبها، طرحبندی و موکاپهایی ارائه داده است، که با استفاده از آن، دست طراحان سایت برای توسعهی وب بازتر شده است. طراحی در فتوشاپ نسبت به برنامههای تحت وب دیگر راحتتر است.
همچنین انتقال این طراحی به کدهای HTML نیز آسان تر بوده و میتوانید قالبهایی را برای سایت به صورت از پیش آماده، طراحی کرده و آن ها را به فروش برسانید.
اگر شما به دنبال درآمد های بسیار عالی هستید بهتر است کسب و کار طراحی وب را شروع کنید . شما می توانید طراحی وب سایت حرفه ای و قالب های آماده سایت را ایجاد کنید . به عنوان کارشناس فتوشاپ ، می توانید طرح بندی کلی موضوع گرافیکی سایت را ارائه دهید. همچنین امکان سفارشی کردن تم های وبلاگ مانند کسانی که از قالب های WordPress استفاده می کنند را انجام دهید.
داشتن رابط گرافیکی کاربر وبسایت مناسب، برای یک مدیر سایت موفق بسیار مهم است. البته طراحی رابط گرافیکی سایت به دانش و تجربه زیادی نیازمند است. در طراحی رابط گرافیک کاربری نیاز است طراح با سیستم ها و علوم جدید در این زمینه آشنایی داشته باشد.
طراحی رابط گرافیکی کاربر سایت، یک گزینه بسیار مناسب برای فعالیت است. اگر شما زمینه طراحی گرافیک و طراحی سایت دانش کافی دارید، قطعا بسیاری از صاحبان شرکتها علاقه مندند تا وبسایت دلخواه خود را داشته باشند.
8.طراحی لوح فشرده، طراحی گواهینامه، طراحی تی شرت، طراحی آگهی ترحیم و تسلیت:
دنیای گرافیک بسیار بزرگتر است، و ما سعی کردیم تقریبا عملی ترین موارد را در مطلب چگونه می توانیم با استفاده از فتوشاپ کسب درآمد کنیم، بیان کنیم.
از جمله موارد پایانی که در زمینه طراحی گرافیک می توان در آن از فتوشاپ استفاده کرد و مانند موارد قبلی قشر بزرگی از جامعه را هدف قرار می دهد طراحی تی شرت با طرح های خاص، طراحی آگهی ترحیم، طراحی انواع گواهینامه، دیپلم، انواع کارت ضمانت و گارانتی، طراحی لوح فشرده یا CD هاست که شامل طرح رو و پشت جلد، حلقه سی دی و پاکت سی دی نیز می شود. این موارد از جمله خدماتی است که علاوه بر شرکتها، سازمان ها، موسسات، واحدهای صنفی و اقتصادی کوچک نظیر مهدهای کودک، آموزشگاه ها، بوتیک و حتی افراد عادی به آن نیاز دارند.
سخن آخر
این پیشنهاد را از دست ندهید و اگر حتی کمی در مورد شروع یادگیری فتوشاپ مردد هستید، لطفا پس از خواندن این مقاله و آگاهی از کاربرد ها و مشاغل گوناگون حوزه ی طراحی همین حالا به کلاس های ما بپیوندید. به شما پیشنهاد می کنیم به جای سرمایه گذاری های پر ریسک در مشاغل گوناگون بازار فعلی ایران، بر روی خود با آموختن چنین مهارت هایی سرمایه گذاری کنید.
نکات مهم جهت استفاده کلیدی و کاربردی در فتوشاپ :
اگر که شما عضو یک تیم هستید و با سایر طراحان گرافیک بر روی یک پروژه کار میکنید ، یا اینکه یک گرافیست آزاد کار هستید و برای خودتان کار میکنید در هر حالت برای حرفهایتر شدن نیاز است که از نکات و قوانینی پیروی کنید که باعث میشوند ، شما منظم و مسلط در تمامی پروژههایتان باشید . پس این 10 مورد از مجموع نکات مهم فتوشاپ را به خوبی بیاموزید و به خاطر بسپارید تا مسیر حرفه ای شدن شما هموار تر گردد .
نکات مهم فتوشاپ :
قبل از هر چیز بگوییم که این 10 نکته، ترفندهای پیچیدهای نیستند که به خودتان بگویید فراموش میشوند و یا برای اجرای آنها نیاز به تخصص بالایی خواهید داشت ، بلعکس اینها نکاتی هستند که بهسادگی قابلاجرا هستند و باید تبدیل شوند به عادتهایی که شما بهصورت روتین به آنها عمل کنید .
1 – اسم فایل ها را درست وارد کنید
فتوشاپ بهصورت پیشفرض در زمان ایجاد فایلهای جدید Untitled را بهعنوان نام فایل در نظر میگیرد ، این نام را حذف کنید و نام فایل را با توجه به پروژه خودتان ذخیره کنید .
این نام میتواند شامل : نام برند ، نام پروژه و نسخه اتود قابلاجرای شما باشد.
2 – برای لایهها اسم بگذارید
وقتی در فتوشاپ شما لایه جدیدی ایجاد میکنید ، برنامه بهصورت خودکار با توجه به اسم آخرین لایه ایجادشده ، اسم لایه جدید را ایجاد میکند مثلاً اگر آخرین لایه ایجادشده ، Layer 2 باشد لایه بعدی Layer 3 خواهد بود .
اگر فرض کنید در حال کار بر روی یک پروژه نیمه سنگین هستید ، تصور Layer 157 و یا بیشتر دور از ذهن نیست .
در این پروژه زمانی که بخواهید به عقب بازگردید ، پیدا کردن لایه موردنظر و کار کردن بر روی آن بسیار سخت میشود، مخصوصاً اگر پروژه شما تراکم بصری بالایی داشته باشد . برای اینکه هیچگاه به این مشکل برنخورید رعایت این نکته ضروری است که برای هر لایه یک نام قرار دهید . اینگونه بهراحتی در زمان انجام پروژه یا هرچند روز بعد از اتمام آنکه به سراغ پروژه بیایید پیدا کردن لایهها کار راحتی خواهد بود .
بهعنوانمثال : Logo blue یا Logo small
3 – لایهها را گروهبندی کنید
یکلحظه همان پروژه نیمه سنگین با 157 لایه مختلف را تصور کنید که اسم لایهها را همتغییر دادهاید ، الآن در پنل لایهها شما 157 لایه دارید ، بهجز اینکه در طول پروژه ساعتها وقتتان صرف اسکرول به بالا و پایین میشود ، در خیلی از مواقع اگر یکی از این لایهها خاموش باشد ، یا پایین و بالا شود و یا حذف گردد کل پروژه ممکن است دچار مشکل شود . پس نکته بعدی که باید در فتوشاپ رعایت کنید ، مدیریت لایهها بهوسیله گروهبندی یا همان Group است .
نکته قابلتوجه در مورد گروهها اینکه ، نام گروهها را هم مثل نام لایهها تغییر دهید و مرتبط با محتوی هر گروه نامی انتخاب کنید چون فتوشاپ بهصورت پیشفرض نام آنها را Group 1 ، Group 2 و …. قرار میدهد .
بهعنوانمثال : Front > Head > Tarhan
4 – عکسها و متنها را نکشید
خیلی از افرادی که بهتازگی با فتوشاپ آشنا میشوند و متأسفانه خیلی از افرادی که سالهاست با فتوشاپ کار میکنند این نکته را رعایت نمیکنند و تصاویر یا حتی نوشتهها را بدون حفظ نسبت آنها ( برای کوچک یا بزرگ کردن ) میکشند .
برای اینکه شما دچار این اشتباه نشوید دانستن این دو نکته ضروری است :
نکته اول اینکه اگر تصویری خیلی کوچک است با کشیدن و بزرگ کردن آن کیفیت بهشدت کاهش پیدا میکند ، پس از بزرگ کردن تصاویر کوچک جدا خودداری کنید .
نکته دوم اینکه اگر متن یا تصویری را میخواهید کوچک یا بزرگ کنید رعایت حفظ نسبت الزامی است .
5 – کلیه فایلهای استفادهشده در پروژه را نگاهدارید
یکی از نکات مهم فتوشاپ که رعایت نکردن آن ، خیل عظیمی از طراحان گرافیک را دچار مشکل میکند ، ذخیره نکردن فایل های استفاده شد ه در پروژه است.
وقتی در پروژه خود از تصاویر ، متون ، وکتور و اِلمانهای دیگری استفاده میکنید ، یک پوشه در محل ذخیرهسازی پروژهایجاد کنید به نام Footage یا Assets و کلیه فایلهای استفادهشده در پروژه را در آنجا نگهداری کنید ، زیرا در پروژههای بعدی یا همان پروژه اگر مشکلی برای فایل ها پیش بیاید یا مجدد در پروژهای دیگر نیاز به آن فایل باشد دیگر نیاز به تلاش مجدد و صرف زمان یا هزینه برای به دست آوردن آن فایل نیست .
6 – از اعمال تغییر مستقیم بر روی لایه اجتناب کنید
خیلی اوقات در زمان کار بر روی یک پروژه فراموش میکنید که محیطی که در آن هستید محیط فتوشاپ است نه یک صفحه کاغذ معمولی که همه کارها را باید روی یک صفحه انجام دهید .
به همین منوال در فتوشاپ شروع میکنید به خط کشیدن ، پاک کردن ، رنگ زدن و اعمال چندین تغییر بر روی یکلایه و بعد که به خودتان میآیید و میخواهید یک تغییر را از بین تغییرهای قبلی حذف کنید دیگر نمیتوانید .
حال نادم ، پشیمان و بسیار عصبانی میشوید که ، آه این چهکاری بود که انجام دادین !
برای اینکه هرگز به این مرحله نرسید این نکته را همیشه رعایت کنید که بهطور مستقیم بر روی یکلایه تغییری اعمال نکنید .
برای اعمال تغییرات از لایه ماسک ، اسمارت آبجکت ها و قابلیتهای adjustment layers استفاده کنید .
7 – لایههای مهم را قفل کنید
یکی دیگر از نکات مهم فتوشاپ که میبایست به خاطر داشته باشید این است که لایههای اصلی خود را قفل کنید .
این کار باعث میشود که هیچ تغییری برو روی این لایهها ایجاد نشود و آنها ایمن بمانند . عمل قفلکردن را حتی میتوانید بر روی یک گروه اعمال کنید و از اعمال تغییرات بر روی کلیه لایههای آن گروه جلوگیری کنید .
8 – لایههای خالی را حذف کنید
زمانی که یکلایه یا فیلد متن ایجاد میکنید و آن را خالی رها میکنید حتماً ، آن را حذف کنید تا بعداً زمانی که به کلیه لایهها نگاه میاندازید برایتان سؤال نشود که ، این لایه کجا قرار دارد و با خاموش و روشن کردن لایه به دنبال این باشید که متوجه شوید در کجای پروژه از این لایه استفاده کردهاید .
پس این نکته را فراموش نکنید که لایههای خالی را حذف کنید .جهت یادگیری روش انجام نکات شماره 2 ، 3 ، 6 و 8 این مطلب را مطالعه کنید : کار با لایه ها در فتوشاپ
9 – در استفاده از افکتها دقت کنید
همه افرادی که با فتوشاپ کار میکنند بعد از مدتی با افکتهای متنی و تصویری آن آشنا میشوند ، افکتهایی مثل Shadows ، glow ، Stoke و …. که متأسفانه بعد از مدتی همه این افکتها را پشت سر هم برای یک اِلمان چه متن و چه تصویر استفاده میکنند ، بدون توجه به اینکه کاربردی داشته باشد یا ازنظر زیباییشناسی در طراحی جایگاهی داشته باشد .
پس یکی دیگر از نکات مهم فتوشاپ که هرگز نباید آن را فراموش کنید این است ، تا زمانی که نیاز به استفاده از یک افکت نیست از آن استفاده نکنید . هرکجا هم که نیاز بود ، چندین افکت را همزمان استفاده نکنید مگر در موارد نادر و بسیار ضروری .
10 – از تکرار مکررات بپرهیزید
آخرین مورد از مجموع نکات مهم فتوشاپ که باید آن را رعایت کنید این است که ، اگر 20 لایه دارید که باید یک افکت بر روی همه آنها اعمال شود ، آن افکت را کپی نکنید و بر روی تکتک لایهها اعمال کنید ، بلکه آن 20 لایه را در یک گروه قرار دهید و سپس افکت را بر روی گروه اعمال کنید . این مورد درباره ماسک کردن یکسان لایههایی با ماسک یکسان نیز صدق میکند .
پس وقتی قرار است عملی را برای چندین لایه بهصورت یکسان انجام دهید این عمل یکبار بر روی گروه آنان انجام دهید .